vrijdag 4 november 2011

De wereld van de beautyblogs

Nagelkunst van Ooohshinies.com
Ik ga een bekentenis doen: ik heb een nieuwe verslaving. Ik ben verslaafd aan nagellak. Het begon in januari met een klein glitterlakje. En nu heb ik er meer dan 40… (krijgt een schaamblos op de wangen). Als je 1 lakje hebt, wil je er meer. En je wilt weten hoe je toch langere, mooiere nagels krijgt, en hoe die lak zo lang mogelijk blijft zitten en hoe je ze snel droog krijgt en hoe je mooi moet lakken. Gelakte nagels schreeuwen om verzorgde handen, dus duik je in de handcrèmes en nagelriemcrèmes… en dan ben je dus verslaafd.

En waar haal je deze informatie? Op het internet natuurlijk, er zijn talloze blogs waar complete reviews staan van iedere “scheet” die er in beautyland wordt gelaten. PR-mensen van de cosmeticamerken weten dat, dus nodigen de bloggers uit voor perspresentaties, waarvan er dan weer verslagen op de blogs verschijnen.

Beautyblogtaal
EOTD van Veracamilla.nl
Deze blogs worden bijgehouden door vaak jonge meiden (18-24 jaar), met een passie voor make-up, fashion, nagellak, en verder alles wat schattig is. Ze hebben een trouwe groep volgers van net zulke jonge meiden, die hun commentaren onder de reviews achterlaten (Oh wat mooi! Die wil ik ook! Nee, niet echt voor mij, maar het staat jou geweldig). Bij alles wat kleur heeft (nagellak, oogschaduw, foundation, etc) heet reviewen trouwens swatchen. Of er wordt een NOTD of een FOTD of een EOTD gepost. Een wat? Dat duurde bij mij ook even. Dit is beautyblogtaal voor nails of the day, face of the day en eyes of the day. Je krijgt dan foto’s te zien van…je snapt het. Een stash is je collectie van iets. Oh ja, als een nagellak van merk A dezelfde kleur heeft als die van merk B, dan heet dat een dupe.

Veel Youtube-filmpjes
Favorieten van Misslipgloss.nl
En verder hebben bestaat een blog vaak uit een filmpje. Favorieten van de maand, waarin de blogger laat zien welke producten zij heeft gebruikt en fijn vond. Of “Show your stash”, kan je lekker meekijken en meeneuzen in de laden en bakjes van de blogger. En zij hebben weer heel erg veel producten, want die krijgen ze in ladingen opgestuurd door de PR mensen van de beautymerken. De dames houden van shoppen, dus zien we ook regelmatig een “shoplog”. Dat is een filmpje van wat er allemaal gekocht is op een middagje shoppen. Zodat we allemaal weten waar je die leuke spulletjes kunnen kopen. Handig! En hoe gebruiken we al die spullen? Niet getreurd, we krijgen ook “how to” video’s, hoe maak je smokey eyes, hoe breng je die nagellak op, waar breng je blush aan.

Ondernemende dames
Maar bloggen kost tijd en dus zijn een aantal van deze dames “voor zichzelf begonnen”. Ze leven dus van hun blog. Op het blog staan allerlei advertenties en dat levert geld op. Met blogposts die “advertorials” heten, komt er extra geld in het laadje. Soms ze beginnen er een webshop naast. Da’s handig, want dat fijne crèmepje kun je dan makkelijk online kopen.

Op deze blogs speelt vertrouwen en authenticiteit een belangrijke rol. Zijn de dames “zichzelf”, zijn ze kritisch genoeg over spullen of praten ze de PR-mensen na? Sommigen hebben een disclaimer waarin ze beloven dat ze toegestuurde spullen niet persé (positief) zullen beoordelen. En om een band met hun volgers op te bouwen, laten ze ook af en toe wat van zichzelf zien. Hun kamer, hun onzekerheden, dat ze gezellig hebben gegeten met een goede vriendin. En je kunt hen natuurlijk volgen op alle social media, zoals Twitter en Facebook.

Swatch van Fashionpolish.com
Een nieuwe wereld…
Er blijkt een hele nieuwe wereld te zitten achter die blogs, voor mij althans. Zo zijn sommige “how to” video’s ook werkelijk informatief. En ik leer ineens naar ingrediëntenlijsten van mijn douchegel of reinigingsmelk te kijken. En dankzij die swatches weet ik precies wat ik mooi vindt en wat niet. Dat het lakje Captain Sparrow’s Boat van Catrice (€2,49) een dupe is van Chanel’s Black Pearl (€22,-). Toch weer leuk, niet? En ik vind die meiden vaak ook bijzonder ontwapenend. En dapper ook, want om te besluiten van je blog te gaan leven, daar heb je moed voor nodig.

Blogs om eens een kijkje te nemen
Benieuwd naar wat leuke blogs? 

Deze dame weet waar ze het over heeft, is kritisch en heeft een ondernemende geest. Schrijft ook erg prettig, kan goed uitleggen. Begint zeer binnenkort haar eigen webshop. Ik denk dat we nog wel meer van deze dame gaan horen!

Schattige meid, blogt voor doelgroep jonge meisjes. Ontwapenend, let ook op haar “hoi” aan het begin van een filmpje. Houdt van snorren (!) en felle kleurtjes.

Blog van één van de weinige “oudere” dames. Nog steeds jong hoor, maar de 40 net gepasseed en moeder. Vooral gericht op veel nieuwe producten, wat minder how-to-filmpjes.

Britse makeup artist werkt met de groten der aarden in fashion. Maakt super informatieve how-to-filmpjes. Kijk maar eens hoe ze zichzelf transformeert van een katerhoofd met puistjes naar een stralend gezicht.

Nederlandse Bregje die in Engels blogt over haar nailart nagels. Ik kijk daar met grote bewondering naar, dit is bijna kunst. Mij lukt het dus echt niet!

Maakt de allermooiste foto’s van nagellak, waarin je diepte in de lak kunt zien, je ziet de shimmer zitten. Ik ga dus kwijlen van deze Dior Exquis nagellak






Reageren? Leuk, maar graag op Calijn's Gepeins (http://calijn.blogspot.com)

1 opmerking:

  1. Vermakelijk geschreven! Met mijn bijna 36 lentes ben ik een echte "oma" in deze wereld! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen