dinsdag 24 april 2012

Fashion = Art


Ja, ik weet het, de titel van deze blog is een mening die niet iedereen deelt. Maar het Groninger Museum doet zijn best om het te bewijzen. Er zijn momenteel in het Mendini Paviljoen en het Coop/Himmelb(l)au Paviljoen 2 fashion tentoonstellingen. Voor de fashionliefhebber dus… of voor iedereen, die zich wil vergapen aan mooie jurken.

Azzedine Alaïa
Azzedine Alaïa is een Parijse ontwerper van Tunesische afkomst. Eerlijk gezegd, ik had er nog nooit van gehoord, maar dat zegt meer over mij. Hij leerde het vak bij Dior, Guy Laroche en Thiery Mugler, begon een eigen modehuis en ging een samenwerking aan met Prada. Hij maakt vooral strak zittende jurken die de vrouwelijke vormen goed doen uitkomen. Hij is de lievelingscouturier van First Ladies (Michelle Obama, Carla Bruni) en popsterren (Shakira en Lady Gaga) en overige wannebees (Victoria Beckham). In 1998 was er al eens een tentoonstelling van hem in het Groninger Museum, die ook is overgenomen door het Guggenheim in New York.

Tot zover de feiten. Nu de jurken. In iedere zaal werd ik weer betoverd. En ik niet alleen, de oh’s en ah’s vlogen door de zaal. Overal stond dat je het niet mocht aanraken. Ik wilde niets liever dan even voelen. Ik heb me ingehouden. Maar de stoffen waren zo mooi. Het zijn jurken, maar zeker museumwaardig. Hoe ambacht kunt wordt. Kijk even mee:



Deze jurk is fascinerend: een lange rits van boven tot onder.

Mijn lievelingsjurk, zo mooi van stof. En spicy door de rode achtergrond van de wand.



Deze tentoonstelling duurt nog tot 6 mei. Ga dus nog snel!

Iris van Herpen
Iris van Herpen is niet zo’n oude rot in het vak als Azzedine Alaïa. Er is zelfs heel weinig overeenkomst. Waar de kleding van Alaïa nog draagbaar is (welliswaar voor maatje 32) is de kleding van Van Herpen veel meer een zoektocht naar silhouet, nieuwe technieken zoals 3D printing, afwijkende materialen, zoals glas of plexiglas. Niet draagbaar, maar daardoor zo fascinerend. Van Herpen studeerde af in mode aan de Arnhemse Hogeschool voor de Kunsten in 2007. De laatste jaren geeft zij shows in de Londense en Parijse Fashion Weeks. Kijk even mee:


Waar is haar hoofd? 

Detail van jurk van plexiglas

Deze jurk gaat bijna bewegen. Brrr...

Zo spannend: gemaakt door een 3D-printer. De jurk lijkt opgebouwd uit skeletten en schedels.

Detail van jurk van glas.

Ook uit de 3D-printer, het lijkt wel Mikado.

Een kraag van plastic (?) uit de show Crystallization.

Detail van jurk met plastic uit Cristallization.

Deze tentoonstelling duurt tot 23 september.

Het icoon van de stad
Het Groninger Museum is en blijft een spectaculair museum. Alleen al het lopen er naar toe is een feest. Wat een bijzonder gebouw heeft de stad hiermee toch gekregen. En wat was het een omstreden plan. Via de Mendini-trap ga je naar beneden naar de centrale gang die de verschillende paviljoens verbindt. Hij is en blijft mooi! Het museum is in 2010 gerenoveerd, (of gerevitaliseerd, zoals het museum het zelf op haar website noemt ;-) Dat was nodig na 15 jaar, het was shabby geworden. Helaas is door financieel wanbeleid ook het museum flink in problemen gekomen. Eigenlijk verbaasde het mij dat er geen rij voor het museum stond om op zaterdag de tentoonstellingen te mogen zien. Naast de 2 fashiontentoonstellingen was er ook een geweldige tentoonstelling van Jan Altink, een van de oprichters van de Ploeg en in de Kunstnijverheidafdeling krijg je een overzicht van prachtig groen Chinees porselein. Waarom wil niet heel Nederland naar Groningen afreizen om dit te zien? De 13 euro entree is een koopje! Jaren geleden wist het museum dat nog wel te bewerkstelligen. Ik vrees dat de afdeling communicatie wel een steuntje kan gebruiken. Dus, mijn advies, pak de trein of de auto en doe een dagje “stad”. 

Wat vinden jullie: Fashion = Art, of niet?



*De foto's zijn trouwens gemaakt met mijn iPhone en Instragram leverde de filters.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten