maandag 18 juni 2012

Recept: Courgette-spaghetti met gamba's

De laatste tijd vragen allerlei mensen mij om gezonde, lichte maar vooral ook lekkere receptjes. De mensen die mij "real live" nog wel eens tegenkomen weten dat ik de laatste tijd veel ben afgevallen. Niet door zoveel minder te eten, maar anders. Misschien dat ik daar later nog eens over schrijf. Voor nu, het recept!

Ingredienten voor 2 personen:

  • 1 courgette
  • volkoren biologische spaghetti (bij een goede italiaanse winkel of de natuurwinkel)
  • 300 gr gamba's (uit de diepvries in een zak, niet gekookt (dus nog blauw), wel gepeld)
  • 10 kleine kerstomaatjes (romaatjes aan een trosje bijvoorbeeld, en altijd biologisch)
  • verse basilicum
  • balsamico-azijn
  • lekkere olie, zoals extra vierge olijfolie of avocado-olie
  • 2 verse knoflooktenen
  • peper/zout/gedroogde Italiaanse kruiden


Bereiden:
De gamba's koop ik bij de visboer van Marqt in een grote zak van een kilo. Ik kan verschillende soorten krijgen, maar ik kies het liefst voor Tiger prawns, die nog niet gekookt zijn. En omdat ik lui ben, vind ik het fijn als ze gepeld zijn. Als er nog een staartje aan zit, is dat niet erg, dat eet wel gezellig! Spoel de diepgevroren gamba's af onder een lauwe kraan, zodat het buitenste ijslaagje eraf is. Leg ze te drogen op een stukje keukenpapier. Bestrooi met  zout, peper en vers geperste knoflook.

Zet een pan met water op voor de spaghetti en kook deze ietsje vòòr 'al dente' (dus nog net niet gaar). Snij de courgette in 4 stukken in de lengte en snij met een kaasschaaf deze in dunne reepjes, zodat je als het ware courgette-tagliatelle krijgt. Er blijft een stukje over van alleen maar schil, dat heb ik niet gebruikt. Wel is het mooi voor de kleur en om het lekker knapperig te houden, de reepjes een stukje schil te laten hebben. Kruid de courgettereepjes met zout en peper. Voeg de courgettereepjes toe aan het kookvocht en laat nog een minuut meekoken met de spaghetti. Giet daarna af en giet er een scheutje balsamico-azijn en een scheutje lekkere olie)* over. Zet de pan met deksel erop even weg, zodat het licht nagaart.

Bak de gamba's in een koekenpan. Keer ze om als de staartjes roze zijn geworden, maar het lijfje nog niet. Laat ze niet te lang bakken, dan worden ze taai in plaats van gummy. Snij ondertussen de basilicum fijn en bewaar 2 of drie van de kleinste blaadjes voor de garnering. Snij ook de kerstomaatjes in kleine stukjes.

Pak 2 borden en schep de courgette-spaghetti erop. Bestrooi met de helft van de gesneden basilicum. Hierover de gesneden kerstomaatjes en nu de gamba's erbovenop. Bestrooi tot slot met de overgebleven basilicum en garneer met de kleine blaadjes.

Vegetarische variatie:
Hak wat walnoten en/of hazelnoten grof en strooi dat over de spaghetti. En meng een paar lepels hüttekäse door de courgette-spaghetti. Bewaar dan wel wat van het kookvocht en voeg het toe als het iets te plakkerig wordt.

)* Ik gebruikte hiervoor verrukkelijke avocado-olie, die ik van vrienden kreeg. Het geeft kracht aan de tere smaak van de courgette. De olie is van La Tourangelle en ik heb ook de sesamolie. Aanrader! Maar een goede zachte olijfolie (bijvoorbeeld van Meeuwig) kan ook prima.

Voilà, een snel, makkelijk en licht recept, naar smaak aan te passen. Ik gebruik altijd veel garnalen en weinig pasta. Het kost mij ongeveer 20 minuten om te maken, plus 10 minuten voorbereiden.

En laat je me weten hoe het was?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten