woensdag 10 oktober 2012

Vegetarisch herfstrecept met cantharellen

Herfst...dat betekent dat we ons opmaken voor de winter. Maar voor de kou, sneeuw en andere gruwelijkheden op ons afkomen, geeft de natuur ons nog 1 grote uitsmijter. Dat betekent prachtige kleuren in de bomen, noten, paddestoelen en het laatste zachte fruit.

Op de markt zijn ze vollop te verkrijgen, en zaterdag op de markt zag ik de ultieme paddestoelen: cantharellen. Prachtig okergeel zijn deze vreemdgevormde kelkjes. Zacht van smaak. En de walnoten rollen bij mijn moeder in grote hoeveelheden van de boom. En ze zijn zo lekker als ze zo vers zijn, lekker gummie en een beetje bitter.

Met deze ingrediënten heb ik een makkelijk gerechtje voor jullie: Pasta met cantharellenroomsaus. Met een bite van walnoten en een zoete touch van gedroogde abrikozen.

Benodigd voor 2 personen:
  • Volkorenpasta, al dente gekookt
  • 1 prei, gesnipperd
  • 2 knoflookteentjes, gesnipperd
  • 250 gr cantharellen
  • 125 ml crème fraiche
  • flinke scheut Noilly Prat (Franse vermout)
  • 2 grote eetlepels hüttekäse
  • ongeveer 8 tot 10 gedroogde abrikozen
  • handje gepelde walnoten

Kook de pasta al dente. Ondertussen snipper je de prei en de knoflook en bak deze op middelhoog vuur in een koekenpan. Doe er dan de schoongemaakte cantharellen bij. Heel even aanbakken zodat ze iets van hun vocht verliezen, maar niet te lang. Cantharellen worden snel te taai! Roer de crème fraiche met de Hüttenkäse en de scheut Noilly Prat los. Droge sherry of witte wijn kan ook. Maar Noilly Prat heeft zo’n heerlijke notige smaak, ik heb het standaard in mijn koelkast om er mee te koken. Oh ja, en wat zout en peper.

Voeg de room toe, zodra de cantharellen voldoende meegebakken. Nu kunnen ook de abrikozen erbij, ik snij ze van te voren in kleine blokjes. Serveer de pasta met de saus met een frisse rucolasalade en sprenkel over de saus wat gehakte walnoten.

De smaak is verrassend, het gummy van de cantharellen, het bittere en knapperige van de walnoten (niet te veel!), het romige van de saus en het zoete van de abrikozen... Een aanrader en snel klaar!

Eet smakelijk! En laat je het me weten als je dit een keer hebt gemaakt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten