donderdag 8 november 2012

Mmm...een Wokarang

Ben altijd op zoek naar verrassende, nieuwe en als het even kan slanke en snelle recepten. Ik volg daarom een aantal leuke blogs. Een ervan is van Kay uit Gouda. Haar Engelstalige blog Kayotic Kitchen is voorzien van mooie foto's en bovendien documenteert zij alles stap-voor-stap. Een paar weken geleden maakte zij een heel leuk wokrecept en gebruikte hiervoor de nieuwe Wokarang van BK. Al mijn pannen zijn van BK, de Conical serie, en die gebruik ik al jaren iedere dag met plezier. Maar een Wokarang, daar had ik nog nooit van gehoord. Het is een soort wok met een overdreven naar binnen gebogen rand. En nog mooier, als je een tweet hierover stuurde, kon je 'm nog winnen ook. Enthousiast stuurde ik een tweet de wereld in. En een paar weken later bleek ik een van de gelukkige winnaars! Er was een Wokarang naar me onderweg. Joepie!


Vandaag ontving ik deze enorme pan. Kijk nou, wat een vreemde vorm, niet? Die rand moet zorgen dat je makkelijk kan wokken, of iets makkelijk via de rand kan omdraaien. Ook kun je via de rand het eten in een wip uit de pan halen... en het werkt echt.
De pan is behoorlijk zwaar, dat had ik toch niet verwacht van een aluminium pan. Maar het werkt geweldig. Ik vraag me wel af hoe ze aan de naam Wokarang komen, want het is toch een beetje een rare naam. Rolt zo vreemd door de mond... ;-). Het lijkt wel of BK gedacht heeft aan een boemerang. Helaas kreeg ik op die vraag geen antwoord. Hele vreemde afhandeling ook, of je een mailtje wilde sturen met je adres, maar geen persoonlijk briefje, geen bericht, geen antwoord op mijn mail met vragen erin. Jammer en gemiste kans, social media gaat over reageren op elkaar...

Heb wel meteen een lekker wokgerecht gemaakt.  Snelle biefstuk met spinazie in zoete saus. Op basis van een recept van de site Culy.nl, met een twist van mijzelf.

 Ingrediënten:

  • biefstuk, in blokjes
  • woknoedels, even in heet water geweld
  • spinazie
  • rode peper
  • 1/2 preitje
  • gehakte knoflookteen
  • scheutje zoete ketjapsaus, oestersaus, thaise vissaus
  • zout, peper, kerrie, djahe, ketoembar, kardamom
  • sesamzaad
  • atjar tjampur

Zorg dat je alle producten klaar hebt en maakt de wok gloeiend heet. Het gaat heel snel! Doe de prei, knoflook en rode peper in de hete wok, snel even omroeren. Nu de biefstuk erbij, aanbraden, spinazie erbij en snel laten slinken. Woknoedels in de pan en mee laten warmen. Scheutje zoete ketjap, vissaus en oestersaus erbij. Op smaak brengen met zout (pas op, vissaus en oestersaus zijn ook al zout) peper, djahe, ketoembar en kardamom. Tot slot nog een schepje atjar tjampur erdoor en opscheppen maar!



Neem eens een kijkje op Kayotic Kitchen, ook voor 'onzekere' keukenprinsen en -prinsessen. De foto's en beschrijvingen zijn zo goed. Ik ben fan van haar zoet-spicy Atjar Ketimum.

Wat vind jij van de Wokarang?

Update op 9 november:
BK reageerde op mijn tweet om te bedanken. En beantwoorde meteen de vraag over de naamgeving. Ze hebben inderdaad gedacht aan een boemerang, alle eten valt altijd weer terug in de pan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten